Denne siden oppdateres kontinuerlig med nye emner og spørsmål, så finn spørsmålet ditt nedenfor, og klikk på det for å se hele svaret. Hvis du ønsker å installere et bestemt produkt (pære, bro el.), anbefaler vi at du sjekker ut sidene for oppsett først. Likeledes, hvis du prøver å oppnå en bestemt funksjon, se på funksjonsdelen, der du også finner videoer som viser prosessen.
Hva er Nordlux Smart, og hvordan fungerer det?
Hva består Nordlux Smart-utvalget av?
Hvordan kommer jeg i gang med Nordlux Smart?
Har Nordlux Smart-produktene en minnefunksjon?
Hva betyr Bluetooth-ikonet på hjemmesiden?
Hva er den maksimale avstanden jeg kan styre Nordlux Smart-produktene fra?
Kan Nordlux Smart-pærene brukes utendørs?
Hvor mye frost tåler Nordlux Smart-pærene?
Hvor mange smartprodukter kan jeg koble til og styre?
Hvilke Smart Home-systemer er Nordlux kompatible med?
Hvordan konfigurerer jeg Nordlux Smart fjernkontroll?
Hvordan tilbakestiller jeg et Nordlux Smart-produkt til fabrikkinnstillingene via bryteren?
Hvorfor kan jeg ikke parre eller kontrollere Nordlux Smart-produktet?
Hvorfor mislykkes forbindelsen til mine smartprodukter?
Hvorfor kan jeg ikke endre lysstyrken eller temperaturen på Nordlux Smart-produktet?
Hvorfor kan jeg ikke stille inn et tidsur under «Program» i menyen?
Hvorfor kan jeg ikke sette en tidsplan under «Program» i menyen?
Hvorfor kan jeg ikke koble Smart Bridge til Wi-Fi og app?
Hvorfor feilet oppdateringen av Nordlux Smart-produktet mitt?
Hvorfor kan jeg ikke opprette forbindelse til min Nordlux Smart Bridge?
Hvordan legger jeg til et nytt Smart-produkt i appen?
Må jeg alltid bruke Nordlux Smart Appen?
Hvordan endrer jeg språket i Nordlux Smart-appen?
Hvordan oppretter jeg et rom i Nordlux Smart-appen?
Hvor mange rom kan jeg opprette i Nordlux Smart-appen?
Hvordan oppretter jeg en gruppe i Nordlux Smart-appen?
Hvor mange grupper kan jeg opprette?
Er det mulig å flytte Nordlux Smart-produktene mine til forskjellige grupper?
Kan jeg plassere Nordlux Smart-produktene mine i forskjellige rom?
Hvordan sletter jeg et smartprodukt i Nordlux Smart-appen?
Hvordan tilbakestiller jeg et Nordlux Smart-produkt til fabrikkinnstillingene via en svitsj?
Hvordan slår jeg av/på alle Nordlux Smart-produkter i hjemmet samtidig?
Hvor mange stemninger kan jeg lage?
Hvordan deler jeg innstillinger med andre?
Hvorfor skal jeg tillate at Nordlux Smart-appen bruker kameraet?
Hvordan oppdaterer jeg Nordlux Smart-produktene mine?
Hvordan fungerer «stemmestyring»?
Må jeg beholde Bluetooth på når jeg styrer lysene gjennom Alexa?
Hvordan finner jeg smarthus/stemmestyrings-enheten i Nordlux Smart-appen?
Hvordan installerer jeg min Nordlux Smart Bridge?
Hvordan tilbakestiller jeg Nordlux Smart Bridge?
Hvordan sletter jeg min Nordlux Smart Bridge gjennom Nordlux Smart-appen?
Hvorfor kobler ikke Nordlux Smart Bridge seg på mitt Wi-Fi?
Kan jeg bruke smarttelefonens hotspot i stedet for en Wi-Fi-ruter?
Nordlux Smart er en komfortabel og fleksibel løsning der du enkelt kan stille inn lysene i henhold til dine behov og situasjoner. Nordlux Smart-lyspærer lar deg stille inn riktig lys for enhver anledning, fra en koselig og avslappende atmosfære til en funksjonell, aktiviserende belysning. Som vist på bildet styres Nordlux Smart-produktene med Nordlux Smart-appen via, Bluetooth Mesh uten at det trengs internettforbindelse. Ved å legge til Nordlux Smart Bridge kan du utvide egenskapene og funksjonaliteten til smartsystemet, med blant annet stemmestyring (Amazon Alexa eller Google Home) og kontroll av lyset fra hvor som helst.
Nordlux Smart-sortimentet består av pærer, spotter, lysarmaturer og tilbehør. Lyset kan endres både i lystemperatur (Kelvin) og lysstyrke (Lumen). Siden Nordlux Smart-produktserien består av de mest populære LED-pærene og stikkontaktene, kan du enkelt bytte ut tradisjonelle lyspærer med Nordlux Smart.
Det er utrolig lett å komme i gang med Nordlux Smart. Følg disse enkle trinnene:
Du er nå klar til å styre dine smartprodukter i appen.
Bluetooth-ikonet viser tilkoblingsstatusen. Hvis ikonet er rødt, er appen ikke koblet til Bluetooth, og du kan ikke kontrollere smartproduktene dine. Hvis ikonet er hvitt, er appen koblet til Bluetooth, og du kan nå styre produktet via Nordlux Smart App. Hvis ikonet er rødt og den ikke automatisk kobler seg til igjen, klikker du på det for å koble appen til Bluetooth og produktene dine. Husk å slå på Bluetooth i innstillingene på telefonen eller nettbrettet.
For å gi deg den best mulige opplevelsen er Nordlux Smart kompatibel med disse kjente smarthussystemene: Google Home og Amazon Alexa. Dette betyr at Nordlux Smart-produkter ikke er kompatible med andre Smart Light og smarthus-produsenter. Du kan imidlertid styre flere smartprodukter fra forskjellige produsenter gjennom de kompatible smarthus-systemene (Google Home og Amazon Alexa), men ikke gjennom Nordlux Smart-appen. Du trenger vår Nordlux Smart Bridge for å kunne koble til smarthus-systemene.
Hvis du opplever problemer med å konfigurere fjernkontrollen, kan du starte med å se på disse sidene:
Side for oppsett av fjernkontroll ➔
Side med funksjoner for å koble knapper med handling på fjernkontrollen ➔
Hvis ikke dette hjelper, kan du prøve å tilbakestille fjernkontrollen ved å trykke på tilbakestillingsknappen på baksiden 3 ganger med et intervall på 2 sekunder mellom hvert trykk. Følg deretter først siden for oppsett av fjernkontrollen, og se så videoen for programmering av fjernkontrollen.
Det kan være flere grunner til at forbindelsen mislyktes. Du kan være for langt unna produktet, det oppstod en feil i Bluetooth Mesh-nettverket, eller Bluetooth er slått av. Pass på at Bluetooth-tilkoblingen er på, og at du er nær produktet når den kobler til – den mest stabile tilkoblingsavstanden er maks 8 m.
Det kan være flere grunner til dette. Kanskje du ikke er tilkoblet Bluetooth Mesh-nettverket, produktet er frakoblet eller det er ikke et produkt i rommet/gruppen. Husk også at noen av smart-produktene (første generasjonspærer) bare kan justeres i lysstyrke (Lumen) og ikke i lystemperatur (Kelvin).
Du må stille inn tidsuret på det enkelte produktet eller rommet/gruppen*. Klikk på 'program' knyttet til relevant smartprodukt eller gruppe/rom, og velg deretter tidsur. Når du har opprettet et tidsur, vises den under «Program» i menyen.
Du må angi tidsplanen for det enkelte smartproduktet eller gruppen/rom*. Klikk på 'program' knyttet til det relevante smartproduktet eller gruppen/rommet, og velg tidsplan. Når du har opprettet en tidsplan, vises den under «Program» i menyen.
Grunnen til at du ikke kan koble til Nordlux Smart Bridge, kan være at du allerede har koblet til Smart Bridge. Derfor må du tilbakestille den og koble den til igjen. For å tilbakestille Smart Bridge trykker du på tilbakestillingsknappen tre ganger med et intervall på 2 sekunder. Deretter blinker indikatorlampen, og Smart Bridge er tilbakestilt. Pass på at broen er skrudd på.
Klikk på det lille «+»-symbolet i høyre hjørne av appen, og velg 'Produkter'. Smart-appen søker nå etter nye produkter. Det er viktig at du holder mobilen eller nettbrettet nær smartproduktet i løpet av denne prosessen. Smartproduktet vises nå på skjermen, klikk på det, og trykk på fortsett. Smartproduktet er nå installert.
Appen er ditt hovedinstrument for å styre lyset, men du kan alltid slå lyset av og på fra den vanlige bryteren. Du kan stille inn tidsuret, planlegge lyset eller bruke stemmestyring*, slik at du ikke trenger å bruke Smart App for alle daglige aktiviteter.
*Smart Light Bridge er påkrevd
Nei, ikke nødvendigvis. Du kan bruke de basale funksjonene i Nordlux Smart-appen uten å opprette en konto. Hvis du imidlertid vil ha ekstra funksjoner som stemmestyring og deling av innstillinger, må du installere Smart Bridge, som krever at du oppretter en konto. Du kan opprette en bruker med e-post-, Facebook- eller Google-kontoen din. Husk å si «ja» til nyhetsbrevet, så du kan motta tips og triks for å bruke dine smartprodukter. Bruken av alle funksjoner er gratis, så det er ingen innledende eller månedlige kostnader.
Ja, du kan ha Nordlux Smart-produkter i alle rom i hjemmet ditt. Du kan imidlertid bare plassere ett produkt i ett rom om gangen. Derfor har du mulighet til å lage grupper i et rom, der du kan plassere et produkt i flere grupper i samme rom.
Finn smartproduktet du vil slette, under «Mitt hjem», klikk på «innstilling» for det spesifikke produktet, og «slett lys». Produktet begynner å blinke og slettes. Hvis du ønsker at slette et smartprodukt i et bestemt rom, finner du produktet i det respektive rommet, klikker på «innstilling» og «slett lys». Smartproduktet er nå slettet i rommet, men du kan fortsatt finne det i «Mitt hjem».
Stemninger er forhåndsinstallerte scener, inkludert nattlys, avslapping, lesing, aktiv og fokus. Klikk på en stemning, så lyser produktet med en forhåndsinstallert lystemperatur (Kelvin) og lysstyrke (Lumen) for den valgte stemningen. Du kan også enkelt lage en ny stemning selv under «Stemninger» for hvert produkt eller for et rom/gruppe.
Med denne funksjonen kan du programmere det slik at lysene bare slås av/på i en bestemt tidsperiode. For eksempel kan du bruke tidsurfunksjonen ved sengetid, hvor du setter lyset til å slå seg av etter 10 minutter, når barna skal sove. Hvis du ikke har Nordlux Smart Bridge, fungerer tidsuret kun med et enkelt produkt, og du kan bare slå lyset av og på. Hvis du derimot har Nordlux Smart Bridge, kan du bruke tidsurfunksjonen for hele rom og grupper, og dessuten kan du slå på produktet i en bestemt stemning. Du kan stille inn ett tidsur om gangen med både Bluetooth og Nordlux Smart Bridge.
Med denne funksjonen kan du programmere lysene til å slå seg av og på et bestemt tidspunkt og dag. For eksempel kan du planlegge at Nordlux Smart-produktene dine slås på hver morgen klokken 6:00. Hvis du ikke har Nordlux Smart Bridge, kan du bare planlegge individuelle produkter til å slå seg av og på. Hvis du har Smart Bridge, kan du planlegge rom eller grupper, og dessuten kan du slå på produktene i en bestemt stemning. Med Bluetooth kan du angi én tidsplan om gangen, mens du med Nordlux Smart Bridge kan angi så mange du vil.
Feriemodus gjør at du føler deg tryggere når du er vekk hjemmefra i flere dager, og kan brukes til å forhindre innbrudd. Når feriemodus er slått på, slås Nordlux Smart-produktene tilfeldig av og på fra klokken 18:00 til 06:00 for å simulere at noen er hjemme. Du må ha Nordlux Smart Bridge for å kunne bruke denne funksjonen.
Du må ha Nordlux Smart Bridge for å kunne bruke denne funksjonen. Hvis du vil dele innstillingene med gjester eller familie, klikk på «Deling» i menyen i Nordlux Smart-appen. Da opprettes QR-kode som gjesten eller familiemedlemmet må skanne i sin Nordlux Smart-app. Gjesten eller familiemedlemmet er nå i stand til å kontrollere dine smartprodukter. Du velger hvor lenge gjesten/familiemedlemmet skal ha tilgang til smartsystemet ditt.
Fastvareoppdateringen av produktene dine krever ikke en Nordlux Smart Bridge, men du må registrere en konto i Nordlux Smart-appen. Når produktene dine må oppdateres, vil det oppstå en liten rød prikk under «fastvareoppdatering» i menyen. Klikk på dette, og velg produktene du vil oppdatere.
Nordlux Smart er kompatibel med Google Assistant og Amazon Alexa, noe som betyr at du enkelt kan styre produktene dine med stemmen din. Klikk på «stemmestyring» i menyen i Nordlux Smart-appen, og koble til Google Assistant eller Amazon Alexa. Trykk på «start», og start tilkoblingsprosessen i appen til den valgte smarthus-assistenten. Følg instruksjonene på enheten din.
Hvis du har problemer med å logge inn på Nordlux-kontoen din i Nordlux Smart-appen, kan det være lagt til et «mellomrom» på slutten av e-posten. Bare fjern mellomrommet, så bør du kunne logge inn.
Hvis det ikke er tilfelle, sørg for at du har bekreftet kontoen din ved å klikke på lenken i bekreftelses-e-posten som sendes til deg umiddelbart etter at du har opprettet en konto. Ellers kan du prøve å tilbakestille passordet ditt eller sjekke om du kan opprette en ny konto med samme e-post for å sjekke om kontoen eksisterer.
Smart Bridge fungerer med Wi-Fi, og du må derfor opprette en konto i appen for å kunne bruke funksjonene Bridge tilbyr. Kontoen er gratis. Pass på at Nordlux Smart Bridge er skrudd på. Klikk på + i høyre hjørne av appen, og velg 'Produkter'. Nordlux Smart-appen søker nå etter nye produkter. Det er viktig at du holder mobilen eller nettbrettet nærme Nordlux Smart Bridge under prosessen. Nordlux Light Bridge vises nå på skjermen. Klikk på den, og trykk på «Fortsett». Din Nordlux Smart Bridge er nå installert.
Hvis du opplever problemer når du kobler Nordlux Smart Bridge til Wi-Fi eller Nordlux Smart-appen, finner du informasjon her som kan hjelpe deg å løse problemet. For det første er det viktig at Wi-Fi fungerer som det skal. Prøv å starte Wi-Fi-ruteren og/eller Nordlux Smart Bridge på nytt, og sørg for at telefonen/nettbrettet er oppdatert. Du kan tilbakestille broen ved å trykke på tilbakestillingsknappen tre ganger, med et intervall på 2 sekunder. Indikasjonslampen skal da begynne å blinke, og broen er nå tilbakestilt.
For det andre er det viktig å merke seg at broen fungerer med 2,4 GHz Wi-Fi SSID (SSID er navnet på det trådløse nettet ditt). Det bør utelukkende være 2,4 GHz og ikke delt 2,4/5 GHz. Hvis det er 5 GHz eller delt 2,4/5 GHz, vil ikke broen koble seg til. Du kan sjekke hvilken Wi-Fi-frekvens du har via telefonen eller nettbrettet, eller ved å laste ned en app som kan gjøre dette (f.eks. NetSpot — Wifi Analyzer).
Her er en veiledning til hvordan du kan bruke smarttelefonens hotspot i stedet for Wi-Fi-ruteren:
To viktige ting: